Jak podkreśla Bowman i Liebroth (2018) dotychczasowe eksploracje naukowe sugerują, że gry o charakterze RPG (Role-Playing Game) cechują się obiecującym potencjałem, wartym dalszego odkrywania.
Z tego powodu przygotowaliśmy dla Was garść inspirujących informacji o RPG, które nas zaskoczyły. Wiedzieliście o nich wcześniej?
Katō (2019) wykazał, iż prowadzenie regularnych sesji RPG wśród osób ze Spektrum Zaburzeń Autystycznych (ASD) pozwoliło na podniesienie postrzeganej jakości życia uczestników. Osoby badane podkreślały wartość kształtowania relacji i zauważalny wzrost nastroju, który obserwowały podczas wspólnych sesji.
Według Hawkes-Robinson (2019) uczestnictwo w RPG pozwala kształtować różnorodne kompetencje społeczne, m.in. zdolność rozwiązywania sytuacji problemowych czy kompetencje korzystania z zasobów społecznych.
Przebywanie wśród innych to kluczowy czynnik protekcyjny, zmniejszający ryzyko ujawnienia się tendencji samoizolacyjnych u jednostek narażonych na stygmatyzację społeczną. Różnorodne badania wskazują, iż nie tylko osoby w Spektrum, ale i ich rodziny narażone są na doświadczanie wykluczenia społecznego, które prowadzić może do występowania wielu negatywnych zjawisk (Pyszkowska, Rożnawski, Farny, 2021).
Profesjonalne sesje mogą ułatwić kształtowanie postaw wspomagających higienę psychiczną, np. rezygnację ze stosowania eskapizmu (ucieczki) jako metody radzenia sobie ze stresem (Yee, 2006). Metodę tę często stosują jednostki o zaniżonym poziomie nastroju i skłonnościach depresyjnych.
Wierzymy, że potencjał sesji RPG będzie poznawany i rozpowszechniany – podzielcie się z nami w komentarzach swoimi przemyśleniami i wrażeniami, które towarzyszyły Wam podczas czytania powyższych informacji!
Już za kilka dni opublikujemy harmonogram sesji RPG i sesji integracyjnych!
O wszystkim dowiecie się już za 3 dni.
Bibliografia (dla zaciekawionych tematem):
– Bowman, S. L., Lieberoth, A. (2018). Psychology and role-playing games. In Zagal, José P. and Deterding, S. (eds.), Role-Playing Game Studies: Transmedia Foundations. New York: Routledge, 245-264.
– Katō, K. (2019). Employing Tabletop Role-Playing Games (TRPGs) in Social Communication Support Measures for Children and Youth with Autism Spectrum Disorder (ASD) in Japan: A Hands-On Report on the Use of Leisure Activities. Japanese Journal of Analog Role-Playing Game Studies, 0: 23-28.
– Hawkes-Robinson, W. (2019). Transtheoretical Model (TTM) of Change, Therapeutic Recreation and Role-Playing Games. https://www.researchgate.net/publication/352933082_Transtheoretical_Model_TTM_of_Change_Therapeutic_Recreation_and_Role-Playing_Games.
– Pyszkowska, A., Rożnawski, K., & Farny, Z. (2021). Self-stigma and cognitive fusion in parents of children with autism spectrum disorder. The moderating role of self-compassion. PeerJ, 9, e12591. https://doi.org/10.7717/peerj.12591.
– Yee, N. (2006) Motivations for Play in Online Games. Cyber Psychology & Behavior, 9, 772-775. http://dx.doi.org/10.1089/cpb.2006.9.772.