Jak myślicie, czy można połączyć rozrywkę z sesją terapeutyczną?
Postaramy się przybliżyć Wam trochę jak to może wyglądać w praktyce.
Granie w RPGi to nie tylko rozrywka, to świetne narzędzie do pracy podczas sesji terapeutycznych. Terapeuci tworząc sesje gry dopasowują styl, rodzaj i indywidualnie przygody do danego przypadku zaburzeń. Hawkes-Robinson swoimi badaniami potwierdził pozytywny wpływ RPGów na terapię oraz podkreślił, że taka forma terapii nie ma ograniczeń wiekowych. Gry narracyjno-fabularne pomagają zrozumieć lepiej siebie, swoje mocne i słabe strony.
Podczas gry doświadczamy różnych emocji, nie tylko wchodzimy w postać, ale potrafimy lepiej wyrazić siebie. Daje nam to komfortową przestrzeń do wyrażania emocji, przezwyciężania lęków, lepszego zrozumienia postawy w danej sytuacji oraz pozbywamy się obawy przed oceną innych.
Podczas gry wcielamy się w różne postacie, mają one różne moce, umiejętności. Przykładem może być sytuacja, w której wcielamy się w postać kontrolującą mrok, a w realnym życiu boimy się ciemności. Podczas terapii z wykorzystaniem rpgów możemy oswoić się z bodźcem wywołującym strach poprzez wyobrażenie w sytuacji bezpiecznej i kontrolowanej. RPGi mogą pomóc np. w depresji, w sytuacjach konfliktowych albo kryzysowych, w sytuacjach silnego stresu i napięcia mogą zredukować nieprzyjemne emocje.
Pamiętajcie, że to świetne narzędzie do terapii ale musi być wykorzystywane pod okiem specjalisty!
Źródła:
http://www.rpgstudies.net/blackmon/dungeons_and_dragons/
https://www.alcumena.fundacjapsc.pl/index.php/alcumena/article/view/81/12
GRY NARRACYJNE W DIAGNOZIE I TERAPII PSYCHOLOGICZNEJ. MOŻLIWOŚCI I OGRANICZENIA W STOSOWANIU ANNA SZYMANIK-KOSTRZEWA