Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundacja nosi nazwę Fundacja Pomocy Psychologicznej Humor Gitówa i jest zwana w dalszej części statutu Fundacją.
- Fundacja została ustanowiona przez Fundatorów: Filipa Nowakowskiego, Małgorzatę Wojnarowską, Olgę Frydmańską i Adriana Frydmańskiego.
§ 2
- Fundacja działa na podstawie przepisów polskiego prawa i niniejszego statutu.
- Fundacja ma osobowość prawną.
- Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.
- Siedzibą Fundacji jest miasto Wrocław.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może tworzyć oddziały, filie, a także tworzyć inne podmioty oraz przystępować do nich.
- Fundacja może ustanawiać i przyznawać odznaczenia, wyróżnienia i dyplomy osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
- Fundacja podlega ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
Rozdział II
Cele, zakres i formy działania Fundacji
§ 3
- Podstawowym celem Fundacji jest ochrona i promocja zdrowia, w szczególności zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów, udzielanie wsparcia psychologicznego osobom z chorobami psychicznymi i osobom w przejściowych sytuacjach kryzysowych
- Celem Fundacji jest także:
- działanie na rzecz zmiany nastawienia społecznego wobec osób borykających się z chorobami psychicznymi
§ 4
- Cele określone w § 3 Fundacja może realizować między innymi poprzez:
- organizowanie i wspieranie działań związanych z ochroną zdrowia i jej promocją (w szczególności zdrowia psychicznego), w szczególności poprzez:
- prowadzenie kampanii informacyjnych,
- prowadzenie linii wsparcia przez telefon oraz czat internetowy,
- poszukiwanie specjalistów udzielających pomocy psychologicznej,
- prowadzenie terapii grupowych i indywidualnych oraz terapii zajęciowej,
- prowadzenie działalności edukacyjnej (w tym szkoleń, wykładów i staży dla osób zarówno niezwiązanych jak i zawodowo związanych z psychologią) oraz wydawniczej dotyczącej w szczególności zdrowia psychicznego,
- prowadzenie badań naukowych, konferencji oraz sympozjów,
- organizowanie i prowadzenie wyjazdów terapeutycznych (w szczególności kolonii, półkolonii i obozów dla dzieci i młodzieży),
- udzielanie wsparcia finansowego, w szczególności:
- fundowanie psychoterapii,
- fundowanie porad psychologicznych dla osób w kryzysie,
- fundowanie edukacji psychologicznej.
- organizowanie i wspieranie działań związanych z ochroną zdrowia i jej promocją (w szczególności zdrowia psychicznego), w szczególności poprzez:
- Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać, w tym finansowo, działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
Rozdział III
Organy i organizacja Fundacji
§ 5
- Organami Fundacji jest Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
- Zarząd Fundacji może powołać zespoły i inne organy o charakterze doradczym i wykonawczym.
- Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
- przekazywania majątku Fundacji na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie, członkowie organów lub pracownicy Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 6
- Zarząd Fundacji składa się z 1-9 członków powoływanych i odwoływanych przez Zarząd Fundacji na czas nieokreślony.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu.
- Pierwszy skład Zarządu oraz jego Prezesa powołują Fundatorzy.
- Z zastrzeżeniem ust. 3, Prezesa Zarządu wybiera spośród swoich członków Zarząd bezwzględną większością głosów na wniosek jednego z członków Zarządu. Prezes Zarządu może zostać odwołany bezwzględną większością głosów przez Zarząd w głosowaniu, w którym nie bierze on udziału.
- Z zastrzeżeniem ust. 3, członków Zarządu powołuje i odwołuje Zarząd większością 2/3 głosów. W głosowaniu nad odwołaniem członka Zarządu nie bierze udziału członek Zarządu, którego odwołania dotyczy uchwała.
- Mandat członka Zarządu wygasa w przypadku złożenia Zarządowi pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji.
§ 7
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych;
- uchwalanie regulaminów, w tym regulaminu organizacyjnego Zarządu;
- sporządzanie rocznych sprawozdań merytorycznych i finansowych, w szczególności sprawozdań, o których mowa w art. 12 ust. 2 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (t. j. w: Dz.U. z 2020 r., poz. 2167);
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji;
- ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości wynagrodzenia pracowników Fundacji;
- podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nieprzekazanych do kompetencji innych organów;
- przyjmowanie darowizn, spadków, zapisów, subwencji i dotacji, w szczególności składaniem oświadczeń woli z nimi związanych;
- podejmowanie decyzji w sprawie zmiany statutu Fundacji, połączenia z inną fundacją oraz likwidacji Fundacji;
- reprezentowanie Fundacji w stosunkach z organami administracji publicznej, sądami oraz osobami trzecimi;
- podejmowanie decyzji w sprawie ustanowienia lub przyznania odznaczenia, wyróżnienia lub dyplomu, o których mowa w § 2 ust. 7.
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał – zwykłą większością głosów członków obecnych na posiedzeniu Zarządu, chyba że statut stanowi inaczej. W przypadku, gdy liczba głosów „za” i „przeciw” jest równa, głos Prezesa Zarządu jest rozstrzygający. Jeżeli dla podjęcia uchwały wymagana jest bezwzględna większość głosów, zdanie poprzedzające stosuje się w przypadku, gdy liczba głosów „za” jest równa sumie głosów „przeciw” oraz wstrzymujących się.
- Posiedzenia zwołuje Prezes Zarządu. Wniosek o zwołanie posiedzenia może złożyć każdy członek Zarządu. W zarządzeniu w przedmiocie zwołania posiedzenia Zarządu umieszcza się datę, godzinę oraz miejsce odbycia posiedzenia, a także informacje w przedmiocie uchwał, które mają być na nim podjęte. W przypadku, gdy Prezes nie podejmie zarządzenia w przedmiocie zwołania posiedzenia Zarządu w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku o zwołanie posiedzenia, posiedzenie może zwołać członek Zarządu, który wnioskował o zwołanie posiedzenia.
- Uchwały mogą być podejmowane przez Zarząd również w przypadku, gdy posiedzenie nie zostało zwołane zgodnie z ust. 4, pod warunkiem obecności wszystkich członków Zarządu.
- O posiedzeniu muszą być zawiadomieni wszyscy członkowie Zarządu co najmniej 3 dni przed posiedzeniem. W zawiadomieniu umieszcza się odpis (papierowy lub elektroniczny) zarządzenia, o których mowa w ust. 4. Zawiadomienia dokonuje osoba zwołująca posiedzenie.
- Zarząd może podjąć uchwały nieobjęte treścią zarządzenia, o którym mowa w ust. 4 zd. 2 wyłącznie w przypadku, gdy na posiedzeniu obecni są wszyscy członkowie Zarządu lub gdy w treści zarządzenia znajduje się zastrzeżenie, że na posiedzeniu mogą być podjęte również inne uchwały również pomimo braku obecności wszystkich członków Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, chyba że sprzeciwi się temu co najmniej jeden członek Zarządu.
- Postanowień ust. 6 i 7 nie stosuje się, jeśli Zarząd jest jednoosobowy.
- Zarząd może w ramach swoich kompetencji upoważniać osoby trzecie do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji, jak również powoływać pełnomocników do reprezentowania Fundacji w stosunkach zewnętrznych.
§ 8
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać każdy członek Zarządu samodzielnie.
- Uchwała Zarządu jest wymagana dla złożenia oświadczenia woli w przedmiocie:
- nieodpłatnego zaciągnięcia zobowiązania przez Fundację lub nieodpłatnego rozporządzenia prawem należącym do Fundacji;
- przeniesienia autorskich praw majątkowych, praw pokrewnych lub innych praw własności intelektualnej należących do Fundacji;
- nabycia lub zbycia nieruchomości, udziału w nieruchomości, ograniczonego prawa rzeczowego na nieruchomości lub użytkowania wieczystego, z wyjątkiem nieodpłatnego nabycia prawa na rzecz Fundacji;
- zawarcia umowy najmu nieruchomości;
- zbycia lub wydzierżawienia przedsiębiorstwa Fundacji;
- udzielenia i odwołania pełnomocnictwa lub prokury;
- zawarcia umowy kredytu, pożyczki, poręczenia lub innej podobnej umowy;
- ustanowienia zastawu lub zastawu rejestrowego na składniku majątku Fundacji.
- Jeżeli statut nie wymaga uchwały Zarządu w przedmiocie złożenia oświadczenia woli, członek składający oświadczenie woli przekazuje pozostałym członkom Zarządu w formie dokumentowej lub ustnie na posiedzeniu informację o złożonym oświadczeniu woli i jego treści. Przekazanie informacji nie jest konieczne, jeżeli wartość czynności prawnej będącej przedmiotem oświadczenia nie przekracza 1000 zł.
- Z tytułu naruszenia ust. 2 lub 3, członek Zarządu ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą względem Fundacji na zasadach ogólnych.
Rozdział IV
Majątek i dochody Fundacji
§ 9
- Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 2000 zł (słownie: dwa tysiące złotych) oraz dochody, nieruchomości, rzeczy ruchome, a także inne prawa majątkowe uzyskane przez Fundację w toku działania. Fundusz założycielski pokrywają Fundatorzy, każdy w kwocie 500 zł.
- Dochody Fundacji przeznaczone będą w całości na działalność statutową Fundacji i pochodzić mogą z:
- dotacji, subwencji oraz grantów,
- darowizn, spadków, zapisów zwykłych i windykacyjnych,
- zbiórek i imprez publicznych,
- kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia i innymi ubezpieczycielami,
- dochodów ze składników majątku Fundacji, w tym z ich pożytków,
- prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej.
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkodawców lub donatorów.
- W sprawach przyjęcia darowizn i spadków oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji z uwzględnieniem § 12.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza. Jeżeli kwota zobowiązań masy spadkowej przekracza jej aktywa lub gdy wykonanie postanowień testamentu byłoby niemożliwe lub nadmiernie utrudnione albo gdy przyjęcie spadku byłoby sprzeczne z dobrymi obyczajami, Zarząd może złożyć oświadczenie o odmowie przyjęcia spadku.
- Postanowienie ust. 5 zd. 2 stosuje się odpowiednio do zapisów zwykłych i windykacyjnych. Za zobowiązania rozumie się również ograniczone prawa rzeczowe na przedmiocie zapisu zwykłego lub windykacyjnego, zaś za wykonanie postanowień uznaje się w szczególności wykonanie polecenia testamentowego.
- Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w następujących dziedzinach:
- w zakresie prowadzenia działalności edukacyjnej: PKD 85.59.B (przeważająca działalność),
- w zakresie działalności pomocy społecznej: PKD 87.20.Z, 88.99.Z,
- w zakresie praktyki lekarskiej specjalistycznej: PKD 86.22.Z,
- prowadzenie działalności wydawniczej: PKD 58.11.Z,
- pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowanej: PKD 86.90.E,
- działalność związana z administracyjną obsługą biura: PKD 82.11.Z,
- prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych: PKD 72.20.Z,
- prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych: PKD 72.19.Z,
- sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach: PKD 47.71.Z.
Rozdział V
Zmiana Statutu, połączenie z inną fundacja, likwidacja Fundacji
§ 10
- Zmian w statucie Fundacji dokonuje Zarząd Fundacji większością 2/3 głosów.
- Zmiany statutu mogą dotyczyć celów, dla realizacji których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
§ 11
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mogłyby ulec istotnej zmianie cele Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną fundacją właściwy jest Zarząd, przy czym jego decyzje w tym przedmiocie zapadają jednomyślnie.
§ 12
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w przypadku wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Likwidacja może nastąpić również w przypadku podjęcia stosownej uchwały pomimo braku zaistnienia okoliczności, o których mowa w ust. 1.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Zarząd Fundacji większością 2/3 głosów.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu Fundacji na rzecz działających w RP fundacji o zbliżonych celach.